Tips till Er med LCHF livstil

Detta inlägg kommer från Monique Forslund Lic. kostrådgivare

 

www.lifezone.se

 

Jag får ständigt frågan: Hur mycket fett äter du? Hur mycket fett kan/skall man äta? Kan man äta för mycket fett?

 

Kan man äta för mycket fett? Nej, det är för mättande, man orkar helt enkelt inte överäta på fett.  Viktigt dock att man då inte kombinerar fett och kolhydrater.  Kolhydraterna blockerar mättnad och DÅ kan det bli för mycket fett i en sådan kombination.

 

När jag gör omelett så har jag alltid ca 50g smör eller kokosolja i stekpannan.  Vispar mina ägg med vispgrädde och på slutet en rejäl klick smör ovanpå.

Det är dock individuellt.  Vissa behöver inte alls så mycket fett, vissa klarar inte av att äta så mycket fett heller.  Känn efter, vad mår din kropp bra av? Jag som tränar mycket går på fettdrift så jag måste ha ökat fettintag för att ha den orken.

 

Känner du dig småsugen eller lite småhungrig några timmar efter ett mål, då kan svaret vara just 'för lite fett'.  Känner du dig orkeslös och brist på energi, för lite fett.  Går du inte ner i vikt, svaret där kan också vara för lite fett!

 

En bra fettförbränning kräver bra med fett! Det är med fett vi fettförbränns helt enkelt!

 

Vet du att du skall gå många många timmar utan mat, lägg på extra fett i form av majonnäs, kokosolja eller smör på måltiden.  Du står dig bra mycket längre.  Vet du att du kommer att äta om 2-3 timmar ändå, anpassa då ditt intag därefter.  Du skall inte äta dig rejält mätt för att snart äte igen för att du tex skall på företagslunch.  Ät då mindre innan så att du är hungrig till lunchen.  Dagens tips! :)

 

Var är din nivå? Hur mycket fett äter du?

Postat av: Maria Anlér

Om man äter för mycket fett, börjar man oftast må illa och då drar man automatiskt ner :)

http://www.mariaanler.n.nu
2011-02-08 @ 14:08:03






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: