Ayur Veda

Jag har varit på AyurVeda analys :) hos Helene palmgren.

www.piggochglad.nu

kolla gärna hennes hemsida


Ayurveda - urgammal indisk hälsovetenskap

Är du Vata, Pitta eller Kapha

Ayurveda är en holistisk läkekonst, man ser alltså ser till helheten och framhåller hur viktig hela människan är. Man menar att ayurveda inte bara är kunskap om hur man botar sjukdomar, utan även om hur man behåller sin hälsa.

Enligt ayurveda har varje individ sina speciella utmärkande egenskaper som formar hennes personlighet och varje människa består av tre element, så kallade "doshor", kroppstyper, som representerar de fysiska, kemiska och psykologiska funktionerna i kroppen. En ayurvedautövare försöker förstå hur och varför obalanser uppstått i "doshorna" och ger därefter råd hur man balanserar dem igen.

 

jag är en Pitta-Vata.......därav mina problem med eksem och ögonproblem.

Så nu ska jag med hjälp av Helene få balans mellan Pitta-vata och bli friskare.

Det är mycket att lära sig så vi tar det i olika steg.

Detta har jag börjat med nu:

Gå upp mellan halv sex och sex.

Skrapa tungan.

Tömma tarmen.

Dricka en mugg hett vatten.

Massera kroppen med sesamfröolja

 

Skrapa tungan var lite konstigt tyckte jag men man vänjer sig, dricka hett vatten funkade bra. Det var som att dricka te...inget konstigt och massera kroppen med ljummen sesamfröolja är helt underbart skönt :) Tömma tarmen har jag heller inga problem med...det händer någongång på morgonen...kanske inte precis när jag går upp.

 

Ser fram mot nästa möte.....

 

 

 

KRam

 







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: