Valnötsbröd :P

Det här receptet på valnötsbröd hittade jag för längesedan på nätet. Jag har bakat det och det är super gott. Precis som att äta en vanlig macka...ja nästan i alla fall :)

Ingredienser

Mixa:

4 dl krossat eller helt linfrö (200 g)
2 matskedar Fiber Husk
2 teskedar bakpulver
1½ tesked salt

Lägg i resten av de torra ingredienserna:

1 matsked brödkryddor (fänkål, kummin eller anis – hela frön eller malda)
4 dl valnötter (ca 150 g)

Rör ner till en jämn smet:

250 g kesella (en burk) helst med högsta fetthalt
6 ägg
(gärna 1 -2 dl youghurt, filmjölk, mjölk, vatten eller crème fraîche som gör smeten mer lättflytande)

Tillredning

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Klä en brödform på ca 2 liter med bakplåtspapper. (På bilden är det en form som finns på ICA: Kaiser 25 cm – på ca 1,75 liter.) Bakplåtspappret är viktigt! Det fick jag bittert lära mig, när jag prövade med välsmord teflonform: cement! Därför beskriver jag det i detalj, med bilder och allt.
    • Rita av botten på formen någorlunda mitt på bakplåtspappret.
    • Klipp in snett-diagonalt från hörnen på pappret till närmaste hörn på bottenskissen. Inte vinkelrätt, eftersom formens kanter lutar utåt.
    • Vik efter strecken som du ritat.
    • Sedan krånglar man ner allt i formen, genom att vika hörnen omlott. En del tycker att det går lättare  om man först oljar formen lätt. Då kan man klibba fast alla flikar mot formens väggar.
    • Frisera bort det papper som sticker upp.
    • Allt hamnar sedan på plats när man börjar klicka i smeten, som håller fast alla flikar med sin tyngd. Då går det också lättare att räta ut eventuella hörn som blivit knöliga.
  3. Kör linfrö,  Fiber Husk, bakpulver och salt i en mixer så att det blir så fint som möjligt. Om du har en food-processor istället så blir det grövre. Det blir kanske inte lika jämn smet, men funkar säkert också. Jag har prövat med linfrökross utan att mixa sönder den ytterligare, men det blev inte lika bra. Brödet var klart ätligt, men inte lika poröst.
  4. Lägg i valnötter och kryddor omixade. Dem kan man förstås också mixa till mjöl men kryddorna är trevliga hela, när man tuggar på brödet. Jag brukar ta fänkåls- och kumminfrön, ungefär hälften av varje. Och om man pulveriserar valnötterna så blir det inte något riktigt valnötsbröd, tycker jag.
  5. Blanda i de ”blöta” ingredienserna, dvs ägg och kesella.
  6. Rör ihop till en smet. Detta brukar jag göra i hushållsassistent, för smeten är ganska trög att röra. Den enda vätskan kommer från äggen och Kesellan. Det blir inte en deg, utan snarare en fast smet. Kesella är lättare att röra ut jämnt än keson i det förra receptet. Om smeten blir för fast, kan man röra i 1 dl vatten, filmjölk eller yoghurt. Smeten blir hårdare ju längre man väntar, eftersom Fiber Husk sväller och tar upp vätskan.
  7. Klicka i smeten i formen
  8. och jämna till.
  9. Baka i nedre delen av ugnen på 175 grader i 1 timme och 20 minuter (80 minuter).






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: