Detta har jag pysslat med i kväll....

Fick ett ryck och bakade lite semlor ikväll :) Hittade en magrare variant från Viktväktarna.


50 gram ÄKTA smör

3 dl mjölk ( det skulle vara lättmjölk men jag tog mellan)

1 paket jäst, 1 1/4 dl kesella, 3/4 dl sirap 1 tsk kardemumma, 1 krydd-
mått salt occh 9 dl mjöl

Låt degen jäsa 30 minuter

Gör 15 bullar som får jäsa 30 minuter

pensla bullarna innan ugn med en äggula och 3 msk mjölk
225 grader ca 6-8 minuter :)

Jag skar av ett lock och gröpade ur lite...blandade urgröpet med mandelmassa
och vispade mellan grädde.

Nu blir det en kopp te och en semla.
Ett bra slut på denna dag.

Kramizz Ewa
Postat av: Susanne

Kul att du är med och tävlar!

http://kandy.se
2010-02-25 @ 08:01:37
Postat av: anita
Postat av: starling

Härlilgt när man kan vända recepten till dem man själv kan äta. Själv har jag aldrig gillat semlor, men det såg väldigt gått ut. Men och andra sidan älskar jag riktig grädde så jag får väl äta den. =).

http://metrobloggen.se/flodko
2010-02-27 @ 19:12:10






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: